اصول و قواعد تدوین فرهنگهای بسامدی و نظری به فرهنگهای بسامدی حافظ

نویسنده

  • سعید حمیدیان هیئت لمی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده مقاله:

فرهنگ بسامدی، که غریبان کنکور دانس (concordance) می نامند و با سوابق و تجارب چند قرنه (گویا از رنسانس به این سو) فرهنگهایی از این گونه برای هریک از متون شعری و نثری خود فراهم آورده اند و برای هرگونه پژوهشی که به نحوی به واژه ها و اصطلاحات مربوط می شود از آن سود می جویند، در ایران هنوز به قدر کافی شناخته و شناسانده نشده است و اهمیت و وسعت دامنۀ کاربرد آن حتی برای اغلب محققان مکثوف نیست. ما به لحاظ رعایت اختصار به تعاریفی کوتاه از این گونه فرهنگها اکتفا و علاقه مندان را برای اطلاع بیشتر به بعضی منابع که توضیحاتی کم و بیش مفید در این باب دارند ارجاع می کنیم. فرهنگ بسامدی- علی الاصول- فرهنگی است جامع و دقیق و شامل کلیۀ واژه های یک متن مشخص شعری یا نثری، اعم از واژه های بسیط و مرکب و عناصر فاموسی و دستوری بکار رفته در آن متن، همراه با ذکر تعداد کل استعمال هریک (= فرکانس= بسامد) و نشانی دقیق تک تک موارد استعمال در متن به ترتیب ظهور. حد و وظیفۀ اصلی چنین فرهنگی همین است و بس، بدون هیچ گونه توضیح اضافی و حتی معنی کردن، و نیز بدون هیچ الزامی در ذکر شاهد برای موارد استعمال. بنابراین، فرهنگ بسامدی در کل با عدد و رقم سروکار دارد و وظیفه اش در ذکر آمار و ارجاع به متن مبنا خلاصه می شود. این نوع فرهنگ را از نظر نحوه و هدف استفاده به دو دستۀ کلی می توان تقسیم کرد: دستۀ اول، که قسم محدود آن است، شامل یک فهرست الفبایی است که محل استعمال هر واژه را در متن نشان می دهد و در بعضی از آنها رقم فرکانس ذکر می شود و بعضی دیگر حتی فاقد آن است. این دسته بیشتر به درد یافت لغات در متن می خورد. دستۀ دوم، که فرهنگ بسامدی به مفهوم کامل کلمه است، حداقل دارای دو فهرست است: یکی برمبنای ترتیب الفبایی و دیگیر برااس ترتیب بسامدی یا عددی، یعنی از بالاترین تا پایین ترین تعداد استعمال همین دسته است که دارای اهمیت فراوان و فواید نامحدود در امور پژوهشی و سنجشی است و مورد نظر در این مقال.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure

کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...

متن کامل

فرهنگ ملی ،فرهنگهای قومی-جماعتی و بازار اقتصاد صنعتی

فرایند جهانی شدن در بعد غالب اقتصادی خود گویای تلاش زیادی برای یکسان سازیهای فرهنگی است که این یکسان سازی ها عموما از طریق ایجاد بازارهای گسترده برای تولید کالاهای مشابه در شکل انبوه ایجاد می گیرند و از خلال آنها تلاش می شود که با کاهش هزینه های تولید سود افزایش یابد.با این وصف در عمل فشار برای از بین بردن خرده فرهنگ ها و حاشیه ای کردن فرهنگ های غیر مرکزی سبب شد که نوعی مقاومت سرسختانه شکل بگیر...

متن کامل

وابستگی بسامدی خودپذیری مغناطیسی نانو ذرات مگنتایت

با استفاده از دستگاه اندازهگیری خواص مغناطیسی (MPMS)، خودپذیری مغناطیسی سه اندازه 5، 7 و 10 نانومتر از ذرات مگنتایت معلق در هیدروکربن (که فروسیال نامیده میشوند، Ferrofluids) را بهطور پیوسته از بسامد 0 تا 1000 هرتز اندازه گیری کردهایم. نتایج بهدست آمده، وابستگی خودپذیری مغناطیسی این ذرات ریز در حد نانو را به بسامد میدان مغناطیسی تأیید کرده است و نتایج جدیدی در خصوص میزان اندرکنش ذرات SP بهدست م...

متن کامل

بررسی بسامدی تصویر در غزلیات سعدی

تصویر یا تخیل از عناصر اساسی شعر محسوب می شود؛ از مهم‌ترین کارکردهای تصویر پیوند دادن ذهن و عین است و از طریق بررسی تصویرهای مجازی می‌توان به ذهنیت شاعر دست یافت. در شعر سعدی که به سهل و ممتنع شهرت دارد، کاربرد تصاویر به گونه‌ای است که بیش از اینکه خواننده متوجه ظرافت هنری تصویر شود، مجذوب زبان ساده شعر می‌شود. بسیاری از محققان شعر سعدی را فاقد تصویر می‌دانند. غزل سعدی همچون طیفی است که انواع گ...

متن کامل

تحلیل بسامدی درون‌مایه‌ها در دفتر سوم مثنوی

مثنوی کتابی عظیم مشحون از معانی متکثر و اندیشه‌هایی متنوع است که خواننده را در تلاطم امواج پی‌درپی خود غرقه و مبهوت می‌سازد. بهمین سبب و به دلیل درنگ مکرر مخاطب در پاگردهای ابیات مثنوی، معمولاً جهات اصلی اندیشه و اهداف کلّی کتاب مخفی مانده، خواننده از درک کلان فکرهای این کتاب مستطاب فرومی‌ماند. در این مقاله تلاش شده است تا این کلان فکرها در دفتر سوم مثنوی با روش تحلیل بسامدی درون‌مایه‌ها مشخص گشت...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 1  شماره 3

صفحات  86- 112

تاریخ انتشار 1998-05-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023